Védje ki táplálkozással a terhességi diabéteszt!

Manapság a terhességek kb. 4 százalékánál sajnos jelentkeznek a cukorbetegség tünetei, és általában úgy, hogy előtte a kismamának nem voltak ilyen jellegű panaszai. A modern kezelésekkel, az egyre bővebb ismeretekkel és főleg megfelelő táplálkozással a terhesség alatti cukorbetegség kockázatát, de a már kialakult tüneteket is jelentősen csökkenthetjük.

Védje ki táplálkozással a terhességi diabéteszt!

A babavárás kilenc hónapja alatt sok tekintetben másként működik szervezetünk. Babavárás idején a terhességi hormonok hatására nő az inzulinszükséglet, és ha a hasnyálmirigy nem tud lépést tartani ezzel, terhességi diabétesz alakul ki. Ez feltétlenül kezelésre szorul, mert a tartósan magas vércukorszint több szempontból is veszélyes.

A magas anyai vércukorszint ellensúlyozására a magzat hasnyálmirigye túl sok inzulint kezd termelni. A baba megszületése után a cukorutánpótlás megszűnik, ám a magas inzulinszint nem képes ilyen ütemben csökkenni. Emiatt alacsony vércukorszinttel (hipoglikémiával) járó rosszullétek alakulnak ki a csecsemőnél, amely nagyon ijesztő tünetekkel járhat: remegés, ingerlékenység, rossz izomtónus, rossz szopáskészség. Mivel az inzulin közvetve a tüdő működésében is fontos szerepet játszik, az újszülöttek nagy százalékánál alakulhatnak ki légzési nehézségek. A szervek kialakulása szempontjából nagyon lényeges az első 7-8 magzati hét. Ha ekkor a vércukorszint magas, a fejlődési rendellenességek kialakulásának veszélye akár a 30%-ot is elérheti!

egészséges étel

A terhesség során fontos az édesanyák folyamatos vércukorszint ellenőrzése. Helyes étrenddel csökkenthetjük a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A kismamának születendő gyermeke érdekében gondosan meg kell válogatnia táplálékait, és tartózkodnia kell az egyszerű szénhidrátok fogyasztásától.

A diétás étrend fontos részét képzik a magasabb élelmirost-tartalmú összetett szénhidrátok, illetve az úgynevezett alacsony glikémiás indexű táplálékok. Az ajánlott szénhidrátforrások a teljes értékű gabonafélék, amelyeket rengeteg friss zöldséggel és gyümölccsel kell kiegészíteni, valamint ajánlott sovány szárnyas húsokat és tejtermékeket is fogyasztani. A teljes napi kalóriaszükséglet egészséges testtömegű anyáknál 1800-2500 kcal, ezt kell elosztani 5-6 étkezésre. Az egyes fogásoknak meghatározott szénhidráttartalmúnak kell lenniük, amelyet alapvetően a kezelés módja, illetve az egyéni szükséglet szab meg.

Noha a terhességi diabétesznek komoly hatásai lehetnek a baba fejlődésére és egészségére, azok rendszeres ellenőrzéssel, a vércukorszint kordában tartásával és helyes táplálkozással szinte teljesen elkerülhetőek.


További cikkeink a témában...